Gratis verzending vanaf 70 €

KWALITEIT: WAT IS DE BESTE BOUILLON?

De meeste bouillons worden gekookt uit beenderen, vlees, groenten en specerijen. En dat is alles wat er in grote lijnen in thuishoort. Met een zelfgemaakte bouillon kunt u er zeker van zijn welke ingrediënten zijn gebruikt. Dit wordt moeilijker tot onmogelijk met instant brouwsels in korrelvorm. De ingrediëntenlijsten van veel bekende fabrikanten zijn meestal lang en beginnen vaak met zout, palmvet en smaakversterkers. Het vinden van een bouillon zonder glutamaat is vaak niet zo eenvoudig. Lees meer in dit artikel: 

 

  1. Onmiddellijke bouillons – dat moet u weten
  2. U moet deze technische termen kennen….
  3. Maak je eigen bouillon: kooktijd
  4. Maak je eigen bouillon: met botten in biologische kwaliteit
  5. Hoe moet een goede bouillon eruit zien?
  6. Directe Brouwerijtest

 

1. instant bouillons – dat moet je weten

Het assortiment kant-en-klare instant bouillons is groot. Maar: eindproducten zijn vaak dof, waterig en vol met conserveringsmiddelen en natrium. Helaas proeft men dat ook vaak: een kunstmatige gistsmaak is het resultaat.

Onmiddellijke bouillons bevatten vaak veel zout, omdat het een zeer goedkope grondstof is. In sommige gevallen bedraagt het zoutgehalte van instant bouillon zelfs meer dan 50 procent. Hoeveel groenten er bijvoorbeeld in een groentebouillon moeten zitten, is niet wettelijk geregeld. Het is vaak slechts tussen de vier en twaalf procent. Een ander ingrediënt moet daarom voor de smaak zorgen – en dit is vaak de smaakversterker natriumglutamaat. Het moet op de verpakking worden geëtiketteerd, dus het is de moeite waard om de ingrediënten van een kant-en-klare bouillon te bekijken. Dit additief is ook goedkoop te produceren, daarom gebruiken veel fabrikanten het om de smaak van hun instant bouillons te verbeteren. Maar je moet altijd bouillon zonder glutamaat en bouillon zonder suiker gebruiken. Glutamaat veroorzaakt bij sommige mensen een intolerantiereactie. Hoofdpijn, misselijkheid of hartkloppingen kunnen de symptomen zijn. Het gevaar van glutamaat voor de gezondheid is echter niet duidelijk wetenschappelijk bewezen.

Bijna alle kant-en-klaarmaaltijden bevatten ook suiker. Het stimuleert dezelfde gebieden in de hersenen als alcohol of nicotine. Suiker zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt, maar levert geen andere voedingsstoffen. Chronische ziekten worden bevorderd door overmatige suikerconsumptie.

Maar lang niet alle smaakversterkers staan gewoon op het etiket. Ingrediënten zoals gistextract en aroma’s kunnen ook aanwezig zijn in producten met de vermelding “zonder kunstmatige smaakversterkers” of “zonder smaakversterkers”. Andere instant bouillons bevatten suiker in plaats van smaakversterkers. Een blik op de testresultaten van Stiftung Warentest, Ökotest of Foodwatch is zeker de moeite waard als u wilt weten wat er in de bouillon verborgen zit.

Dus iedereen die een afgewerkt product wil gebruiken – of het nu gaat om tijdgebrek of weinig zin om te koken – moet heel goed naar de ingrediënten kijken. Het is belangrijk om biologische producten te gebruiken die vaak niet alleen betere ingrediënten bevatten, maar ook een veel betere smaak, omdat ze geen toegevoegde glutamaat of andere additieven bevatten. Een korte lijst van ingrediënten op het etiket is altijd een voordeel.

Hoe je je eigen brouwpoeder kunt maken wordt uitgelegd in het artikel “Houdbaarheid en opslag van het brouwsel”.

 

2. u moet deze technische termen kennen

Let op de volgende termen op het etiket:

 

mononatriumglutamaat, dinatriuminosinaat, dinatriumglutamaat, dinatriumguanilaat

  • smaakversterkers, ook bekend als E621, E631 en E627.
  • Mononatriumglutamaat bestaat uit de zouten van glutaminezuur.
  • Glutamaat zorgt voor de vijfde smaak Umami….
  • verboden in biologische voeding
  • het gezondheidsrisico is controversieel

 

xanthaangom

  • Geleer- of verdikkingsmiddelen, ook bekend als E415.
  • ook goedgekeurd voor biologisch voedsel
  • onverteerbaar voor het menselijk organisme, wordt uitgescheiden als een voedingsvezel…

 

johannesbroodpitmeel

  • Geleer- en verdikkingsmiddelen, ook bekend als E410.
  • ook goedgekeurd voor biologisch voedsel
  • wordt door het lichaam gebruikt als voedingsvezel…
  • kan af en toe allergieën opwekken…
  • in het geval van soja-allergie kan er kruisallergieën optreden

 

glucosesiroop

  • suikervervanger
  • is meestal gemaakt van maïs of tarwe
  • bestaat uit glucose en fructose; heeft dezelfde ingrediënten en calorieën als suiker
  • wordt vaak gebruikt om het suikergehalte in het product te verbergen….
  • hoeft niet als suiker te worden aangegeven en kan daarom als “suikervrij” worden geadverteerd.

 

gistextract

  • kruiden
  • bestaat uit de vloeistof van gistcellen…
  • heeft vaak een hoog gehalte aan glutamaat, maar kan toch geadverteerd worden met “zonder glutamaat of smaakversterker”.

 

maltodextrine

  • Mengsel van koolhydraten verkregen uit maïs of tarwezetmeel
  • neutraal van smaak en ondersteunt andere smaken
  • wordt vaak gebruikt in lichte producten

 

palmolie

  • De belangrijkste plantaardige olie ter wereld
  • verkregen uit de vruchten van de oliepalm
  • romige consistentie, boterachtige smaak
  • De gevolgen van de teelt zijn op lange termijn enorm: een vertienvoudiging van het bebouwde areaal sinds 1985 en de vertienvoudiging van het regenwoud en de biodiversiteit, vooral in Indonesië en Maleisië, zijn de gevolgen op lange termijn zeer twijfelachtig.
  • is inbegrepen in elk tweede product…

 

siliciumdioxide

  • Lostmiddel, ook bekend als E551 of siliciumdioxide.
  • Eigenlijk is het fijn gemalen zand….
  • vaak in zout en poedersuiker, vaak met poedersuiker
  • Soms worden extra nanodeeltjes gebruikt, die via de darm het lichaam kunnen binnendringen. Nanodeeltjes worden gebruikt om het gehalte aan zout, vet en suiker in levensmiddelen te verminderen. Het probleem: De effecten van dergelijke deeltjes op de menselijke gezondheid zijn nog niet voldoende onderzocht; er zijn nog geen sluitende studies over de effecten op lange termijn.

De vraag is of u deze stoffen echt in uw voedsel wilt hebben. Dit alles zit natuurlijk niet in een zelfgemaakte bouillon. Het is de moeite waard om je eigen bouillon te maken. Want zo weet je dat je een bouillon zonder glutamaat en andere toevoegingen voor je hebt liggen. Anders helpt een blik op de ingrediënten van de eindproducten om duidelijkheid te krijgen.

 

3. maak je eigen bouillon: met botten in biologische kwaliteitt

Als je zelf een voedzame bouillon wilt maken, is de eerste stap om de botten te krijgen. De botten moeten een maximum aan voedingsstoffen, gelatine en aroma vrijgeven aan uw bouillon. En daarom is het zo belangrijk waar de botten vandaan komen. Omdat dit de enige manier is om al hun kracht in de bouillon te stoppen.

We zijn niet alleen wat we eten, maar veel meer wat ons voedsel heeft gegeten. Er staat in ieder geval een wijziging van het bekende spreekwoord in. En het is waar: Via onze voeding absorberen we al het goede, maar ook de minder goede ingrediënten. Het is daarom van groot belang om aandacht te besteden aan de kwaliteit van de ingrediënten. Omdat ze de gezondheidswaarde van de bouillon bepalen. Als er minderwaardige producten worden gebruikt, wordt er ook een minderwaardige bouillon verkregen.

De beenderen van het vee moeten afkomstig zijn van een voor de soort geschikte biologische landbouw. Begrazing is het sleutelwoord om op te letten. Omdat deze dieren worden gevoederd met gras in plaats van maïs of graan. Maïs en granen zijn niet de juiste voeding omdat de magen van runderen hiervoor niet geschikt zijn. Zo zijn deze dieren ondervoed en worden ze ondervoed en onderbevolkt met vitaminen. Een bouillon gemaakt van de botten en het vlees van deze dieren produceert geen gezond en gezond voedsel. Want wat niet in de botten zit, kan niet in je bouillon komen. Gebruik dus botten van hoge kwaliteit – voor jezelf en voor de dieren.

Het gedraagt zich hetzelfde met soepkippen. Ook hier moet je vertrouwen op scharrelkippen van biologische boerderijen. De reden hiervoor is dat deze kippen worden gevoederd met voer dat geschikt is voor de soort, waarvan ten minste 95 procent afkomstig moet zijn van de biologische landbouw. Pluimvee uit de biologische landbouw en grazende dieren zijn daarom de beste keuze.

Ook voor visbouillons is de aankoop van duurzame wilde vangsten de moeite waard. Omdat dieren van viskwekerijen, de zogenaamde aquaculturen, zwemmen in meestal overvolle bassins in giftige stoffen en uitwerpselen – dingen die niemand graag in hun voedsel zou willen hebben. Vaak zijn deze vissen ziek en zijn ze besmet met parasieten.

Dus open je ogen als je botten koopt. Uw gezondheid, maar ook de dieren en het milieu zullen u er dankbaar voor zijn. Het is de enige manier om zelf een voedzame, gezonde bouillon te maken.

 

4. Maak zelf de bouillon: kooktijd

Het motto is dus: maak indien mogelijk je eigen bouillon. Zo kunt u er zeker van zijn dat u de beste kwaliteit van uw bouillon krijgt. Maar wat is een goede bouillon? Het moet rijk zijn aan voedingsstoffen en aroma. Deze twee factoren zijn – naast de kwaliteit van de ingrediënten – in belangrijke mate afhankelijk van de kooktijd. Het type en de grootte van de botten bepalen hoe lang het duurt om alle voedingsstoffen en volle smaak uit de botten en andere ingrediënten te halen. Kleine gehakte kippenvleugeltjes kunnen bijvoorbeeld in 1,5 uur gekookt worden tot een smakelijke bouillon. Grotere runderbeenderen of hele soepkippen hebben meer tijd nodig. De meeste kippenbouillons van hele soepkuikens hebben 6 uur kooktijd nodig om collageen, mineralen en smaak aan de bouillon te geven. Rund- en lamsbouillon bestaande uit grote beenderen moet 16 tot 18 uur worden gekookt. De kooktijd mag niet langer zijn dan 18 uur, anders kan de bouillon een kleverige smaak krijgen.

 

5. Hoe moet een goede bouillon zijn?

Een goed gemaakte vleesbouillon glinstert geel-gouden of bruinachtig en heeft een sterke, maar niet opdringerige vleessmaak. Een ongezouten bouillon zonder glutamaat heeft een zeer discrete, licht zoete smaak. En dat is wat u op uw bord wilt proeven: pure, natuurlijke ingrediënten die niet overgezouten of kunstmatig gearomatiseerd zijn.

Een goede botbouillon moet ook geleren als het koud is. Dit is een echte kwaliteitskenmerk, want het betekent dat het collageen los is gekomen van de botten en dat uw bouillon gelatine heeft gevormd. Collageen is het meest voorkomende eiwit in het menselijk lichaam en maakt het resistent en flexibel. Collageen zorgt voor mooie huid en haar (zie ook Welke effecten heeft bouillon – huid, haar, nagels), een stevig bindweefsel, gezonde gewrichten (zie ook Welke effecten heeft bouillon – gewrichten) en bevordert ook de darmgezondheid (zie ook Welke effecten heeft bouillon – gastro-intestinale gezondheid).

Een hoogwaardige bouillon bevat een aanzienlijke hoeveelheid B-vitaminen, vitamine E, mineralen en sporenelementen. Het zijn juist deze ingrediënten die van een goed gemaakte bouillon een zeer belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding maken en die deel moeten uitmaken van uw dagelijkse voeding. Bouillon kan niet alleen gegeten worden als soep en basis voor andere gerechten, maar het kan ook gedronken worden. In plaats van water, thee of sap.

Voedsel heeft invloed op onze algemene conditie – maar ook op ons immuunsysteem. Ons dieet beïnvloedt de bacteriële flora in de darmen. Als je te veel vet en suiker eet en tegelijkertijd te weinig eiwitten en vezels, zal je onvermijdelijk je darmflora verminderen. En dit heeft negatieve effecten op ons immuunsysteem, omdat het nauw verwant is aan de darmgezondheid.

 

6. onmiddellijk brouwen in de test

Zelfgemaakte bouillons zijn daarom in de meeste gevallen de beste keuze in termen van voedingswaarde en smaak. Maar natuurlijk zijn er ook enkele – weinige – hoogwaardige eindproducten op de markt die u werk en tijd in de keuken zullen besparen. Chef-kok Andreas Rehberger heeft in 2017 verschillende groentebouillons getest. Het resultaat: Veel van de supermarktbouillons hebben de test niet doorstaan – inclusief de biologische producten. De professional bekritiseerde een licht muffe of aardse geur, een bready finish, inharmonische smaakcomponenten, herinneringen aan de typische bouillonblokjes smaak, overdreven kruidig gistextract en te sterke selderij noten. Sommige van de geteste bouillons hadden ook een hoog zout- en/of suikergehalte. Slechts één groentebouillon kreeg van hem de graad “Zeer goed”: de Demeter groentebouillon van het ecodorp Brodowin. De lijst van ingrediënten is zoals het hoort: kort. Drinkwater, uien, wortelen, selderijgroenten, peper, zeezout, piment, laurier – dat is alles wat nodig is om een lekkere bouillon op tafel te leggen. Hetzelfde geldt voor een goede vlees- en beenderbouillon.  

Wilt u meer weten en een algemeen overzicht krijgen over het onderwerp bouillon? Klik hier om het artikel te lezen : BRÜHE – ALLES WAT MAN KNOWS SHOULD BE

 

 

 

Bronnen::

Superfood Knochenbrühe – Ariane Resnick

Brodo – Marco Canora

https://www.ndr.de/ratgeber/verbraucher/Oft-wenig-Gemuese-in-Gemuesebruehe,gemuesebruehe101.html

https://www.annes-topfgeflüster.de/2017/03/10/fertigbruehe-ein-kritischer-blick/

 

#omaslieveling op Instagram

Post je foto's op Instagram met de link @bonebrox.
Met een beetje geluk kun je een code voor 10 % korting winnen en krijg je een prominente plaats in onze Hall of Brox!

#omasliebling auf Instagram Poste deine #omasliebling Fotos auf Instagram und verlinke @bonebrox. Mit etwas Glück kannst du einen 10% Rabattcode gewinnen und wir featuren dich in unserer Hall of Brox!
2020-02-19T11:41:59+02:00