Gratis verzending vanaf 70 €

INGREDIËNTEN: WAT ZIT ER IN DE BOUILLON?

Nog niet zo lang geleden was het nog normaal om het hele dier bij het slachten te recyclen. En we doen het volgens het neus aan staart principe. Niet alleen filets, biefstuk en gehakt van één dier werden verwerkt, zoals vandaag de dag vaak het geval is. Vroeger werd worst of bouillon ook verkregen uit de “inferieure” componenten. Want ook deze andere delen van het dier hebben zeer veel waardevolle inhoudsstoffen, die we voor ons lichaam achterhouden. Het is daarom de moeite waard om regelmatig een goede botbouillon op uw dieet te zetten. In dit artikel komt u erachter wat alle geconcentreerde kracht is in de bouillon:

1. de voedingswaarde van een botbouillon
2. Dit zit in gezonde bouillon: collageen en aminozuren
3. Dit zit in een gezonde bouillon: glycosaminoglycanen
4. Dat is wat gezonde bouillon bevat: vitaminen en mineralen
5. Dat is wat gezonde bouillon bevat: Omega-3 vetzuren

1. de voedingswaarde van een beenderbouillon

Een goede bouillon is uiterst gezond, omdat het vol zit met waardevolle voedingsstoffen die de botten en andere voedingsmiddelen die er mee gekookt zijn, aan de bouillon hebben gegeven. Meestal wordt een bouillon gekookt van beenmerg en vlees. Afhankelijk van het recept worden diverse groenten en specerijen toegevoegd: uien, wortelen, tomaten, appelazijn, gember, peterselie, selderij, tijm, laurierbladeren, peper.

Een typische botbouillon bevat voedingsstoffen per 100 ml:

· Energie (calorieën): 50-120 kJ /12-28
kcal
· vet: 0,4-2,7 g
· Koolhydraten: 0,3-0,7 g
· Eiwit: 2,4-5,0 g
· Collageen (collageen): 1,7 g

Mineralen of elektrolyten:

· Zout: 0,2-0,7 g
· Kalium: 40-44 mg
· Calcium: 10-21 mg
· Magnesium: 2,2-2,8 mg
· IJzer: 0,2-0,25 mg
· Koper: 0,02 mg

Het vetgehalte van een bouillon is afhankelijk van de hoeveelheid pulp en vet van het gebruikte vlees. Het koolhydraatgehalte wordt geleverd door de groenten die met het voedsel worden gekookt.

Welke andere stoffen zitten er nog meer in een bouillon? Deze, onder andere:

2. dat is in gezonde bouillon: collageen en aminozuren

Collageen kan bijna overal in het lichaam worden gevonden. Het is het meest voorkomende eiwit in het lichaam en maakt 25 tot 35 procent van alle eiwitten uit. Het is essentieel voor gezonde botten, spieren en huid. Collageen is verantwoordelijk voor een resistent lichaam, gezonde organen en sterke gewrichten. Het maakt de banden en pezen rekbaar en houdt de punt van de neus en oren flexibel als kraakbeenmassa. Het kraakbeen op de wervelkolom en de ribben beschermen ons tegen samendrukking. Met het ouder worden bouwt het lichaam echter steeds minder collageen op. De gevolgen: De spieren worden zwakker, de botten kwetsbaarder, de gewrichten verslijten en de huid verliest haar elasticiteit. Nu is het tijd om het collageen geheugen te vullen! En dit werkt optimaal met gelatine als bron. Het bestaat voor 90 procent uit collageen. Gelatine wordt geproduceerd wanneer collageenhoudend voedsel wordt gekookt – en is dus vooral aanwezig in een goed gekookte bottenbouillon. Aan 100 ml bouillon wordt ongeveer 1,7 g collageen toegevoegd. Als u uw eigen gezonde bouillon wilt maken, houd er dan rekening mee dat het minstens 90 minuten duurt om collageen uit de botten op te lossen en in de bouillon over te gaan. Collageen is een eiwitfamilie. De individuele familieleden vervullen verschillende functies. Eiwitten bestaan uit aminozuren.

aminozuren

Gelatine bevat de niet-essentiële aminozuren glycine, glutamine, proline en alanine. Ze worden “niet-essentieel” genoemd omdat het lichaam ze zelf kan maken. Maar je weet het zeker: het kan van tijd tot tijd gebeuren dat het lichaam gestrest is. Hij moet misschien wonden genezen of giftige stoffen verwijderen. En dan is hij in geval van twijfel niet in staat om deze aminozuren voldoende te produceren. Want het feit dat het lichaam ze zelf kan maken, betekent niet dat we er een eindeloze voorraad van hebben. Daarom is een dieet dat deze aminozuren in zijn dieet opneemt belangrijk. Omdat de aminozuren werken als kleine wonderwapens in het lichaam. Wat kunnen ze doen? We leggen de belangrijkste aminozuren in gelatine uit.

glycine

Infecties, ziekten of zelfs zwangerschap kunnen de natuurlijke glycinereserves van het lichaam verminderen. Glycine komt voor in de huid en het bindweefsel en bestaat voor een derde uit collageen. Het draagt bij tot de vorming van spierweefsel en ook tot de omzetting van glucose in energie. Glycine is daarom een glucogeen aminozuur en helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, energie, DNA-biosynthese en RNA. Het ondersteunt ook de vertering van vetten, omdat glycine de productie van gal in de lever stimuleert. Bovendien versterkt het de eigen ontgifting van het lichaam.

voorloper/h3>
Proline is essentieel voor de vorming van kraakbeen en collageen in het lichaam. Als men een koolhydraatrijk maar vet- en eiwitarm dieet eet, kan er een tekort ontstaan dat een negatief effect kan hebben op de huid en het bindweefsel.

glutamine

Een ander niet-essentieel aminozuur in gelatine is glutamine. Het versterkt het immuunsysteem en bevordert de darmgezondheid. Glutamine stimuleert de afweercellen en helpt zo bij de genezing van verwondingen, brandwonden en ziekten. Glutamine bevordert ook de groei van nieuwe villi in de dunne darm, die verantwoordelijk zijn voor de opname van voedingsstoffen in de darm. Glutamine is ook nuttig bij gewichtsproblemen – of het nu gaat om over- of ondergewicht.

Trouwens: Sommige mensen reageren niet alleen gevoelig op de smaakversterker mononatriumglutamaat, maar ook op natuurlijke glutamine. Veel bottenbouillonrecepten bevatten een zuur, meestal in de vorm van azijn. Als je geen glutamine verdraagt, kan de azijn in je bouillon het probleem vergroten, omdat het helpt om mineralen en aminozuren uit de botten te verwijderen – inclusief glutamine.

alanine

Alanine wordt door veel atleten ingenomen. Dit niet-essentiële aminozuur ondersteunt de lever- en glucoseproductie en de citraatcyclus. Dit wordt gebruikt om vet, koolhydraten en eiwitten af te breken. Ouderen met zwakke spieren hebben ook baat bij alanine.

3. dat is in een gezonde bouillon: glycosaminoglycanen.

Glycosaminoglycanen zijn een klasse van structurele moleculen – en een echte tongvervorming. Maar u kent zeker hun bekendste vertegenwoordigers van anti-verouderingscosmetica: hyaluronzuur en chondroïtine. N-acetyl-glucosamine is ook een belangrijke bouwsteen. Deze drie stoffen komen overal in het lichaam voor waar collageen wordt gevonden, omdat ze het vermogen van het eiwit om water te binden en als glijmiddel te dienen vergroten. Dit komt vooral het bindweefsel ten goede: het wordt elastischer, robuuster en vochtiger, kortom: gezonder. Naarmate we ouder worden, gaan deze smeermiddelen zichtbaar verloren. Deze ingrediënten, die u uit een gezonde bouillon kunt halen, gaan dit tegen.

U kunt meer lezen over dit onderwerp in het artikel “Welke effecten heeft bouillon? – Huid, haar en nagels.

4. in gezonde bouillon: vitaminen en mineralen

Botbouillon heeft een hoog mineralengehalte – en dat is precies wat bouillon zo gezond maakt. Tijdens het langzame kookproces komen waardevolle mineralen zoals calcium, magnesium en kalium vrij. Hoeveel daarvan in de bouillon terechtkomen, hangt ook af van hoe lang de bouillon gekookt wordt en of de gebruikte beenderen van hoge kwaliteit zijn en afkomstig uit de biologische landbouw.

calcium

Mensen hebben calcium nodig om te groeien. Samen met vitamine D zorgt calcium ervoor dat onze botten stevig en sterk blijven. Vitamine D ondersteunt de opname van calcium. Onze botten zijn de opslag voor calcium: Het grootste deel van het calcium – 99 procent – wordt opgeslagen in onze tanden en botten. Een voldoende toevoer van calcium is zeer belangrijk, vooral op oudere leeftijd, omdat de botten van oudere mensen de neiging hebben om broos te worden en gemakkelijker te breken. Calciumtekort kan ook leiden tot veel ergere problemen zoals trombose of rachitis. Calcium is ook nodig om osteoporose te voorkomen. Vooral vrouwen in de menopauze worden getroffen door deze ziekte van “kwetsbare botten”.

De bottenvoorraad levert waardevol calcium op. Niet zozeer als zuivelproducten – harde kaas is een onverslaanbare bron van calcium – maar de biologische beschikbaarheid van zuivelproducten is vaak minder goed dan die van bijvoorbeeld groenten. De biologische beschikbaarheid heeft betrekking op de hoeveelheid en de snelheid waarmee een stof door het lichaam kan worden opgenomen. Om uw calciuminname verder te verhogen, kunt u soep uit uw bottenbouillon koken en groenten met calcium toevoegen. Deze omvatten boerenkool, bieten, bladkool, broccoli en bepaalde algen. En proef het ook nog eens.

magnesium

Magnesium is ons zenuwmineraal. Gemiddeld bevat het lichaam van een volwassene ongeveer 25 g magnesium. Het grootste deel ervan met 50 tot 60 procent in de botten. Hier is magnesium verantwoordelijk voor de vaste structuur. Magnesium regelt ook de bloedsuikerspiegel, beïnvloedt de energieproductie, de zenuwsignalen, de eiwitsynthese en de spierfunctie. Bibberen, spierkrampen en zwakte kunnen wijzen op een magnesiumtekort. Magnesium kan ook worden gebruikt om menstruatiepijn, kuitkrampen, slaapstoornissen en spijsverteringsstoornissen te verlichten.

Magnesium zit ook in de bottenbouillon. Verrijk ze met magnesiumhoudende voedingsmiddelen zoals spinazie, volkorenrijst of Atlantische zalm om een echte magnesiumboost te krijgen.

kalium

Kalium helpt het lichaam zijn vochtbalans in stand te houden. Het stabiliseert ook de bloeddruk, helpt het lichaam om spieren aan te trekken en voorkomt botverlies en nierstenen. Kalium helpt ook beroertes en hoge bloeddruk te voorkomen. Ook hier is botbouillon – ook hier weer vaak verrijkt met kaliumrijke groenten – een waardevolle bron van voedingsstoffen. U kunt er snijbiet, spinazie, zoete aardappelen of broccoli aan toevoegen. Het zal je bouillon extreem gezond maken.

fosfor

Net als calcium is ook fosfor nodig voor gezonde, sterke botten. Fosfor wordt ook gevonden in de tanden en is nodig voor de zenuwen, spieren en nieren. Het mineraal normaliseert ook de hartslag. Fosfor wordt daarom vrijwel overal in het lichaam gebruikt en het is dan ook niet verwonderlijk dat fosfor in elke cel aanwezig is. Het helpt het lichaam om koolhydraten en vetten te gebruiken en helpt de celgroei te bevorderen. Fosfor helpt het lichaam om voedsel om te zetten in energie en zorgt ervoor dat deze energie goed verdeeld wordt over het lichaam. Daarom hebben we de hele tijd voorraden nodig. Omdat ons hele lichaam – alle botten, organen, spieren en weefsels – continu werkt en daarom fosfor nodig heeft. Voor mensen die een evenwichtig dieet eten, is een fosfortekort vrij onwaarschijnlijk. Toch is het vooral belangrijk voor ouderen om hun vitamine- en mineraleninname in de gaten te houden. Een goede botbouillon bevat zelf al fosfor en als je het combineert met andere fosforrijke voedingsmiddelen zoals kip, kalkoen of linzen, kun je deze gezonde bouillon gebruiken om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

5. dat is in gezonde bouillon: omega-3-vetzuren

Botbouillon is ook rijk aan omega-3-vetzuren, die bijzonder belangrijk zijn voor de gezondheid. Ze worden bijvoorbeeld verondersteld een hoge bloedvetwaarde en een hoog cholesterolgehalte te verminderen. Ze gaan ook ontstekingen in het hele lichaam tegen, reguleren het immuunsysteem en verhogen het behoud van een gezonde hersenfunctie, wat vooral belangrijk is op oudere leeftijd. Maar wees voorzichtig: Botten van dieren die in bulk worden gehouden zijn niet rijk aan omega-3 vetzuren. Zorg ervoor dat je botten koopt uit de goede verzorging. De dieren hadden absoluut met gras en hooi gevoederd moeten worden. Dit is de enige manier waarop ze de waardevolle omega-3 vetzuren bevatten. Meer informatie hierover vindt u onder de A en O van de optimale bouillon: de botten.

Daarom is het voor u en uw gezondheid de moeite waard om regelmatig een waardevolle botbouillon op uw bord te leggen. Recepten rond bouillon vindt u in ons artikel De beste receptideeën met bouillon.

 

Wilt u meer weten en een algemeen overzicht krijgen over het onderwerp bouillon? Klik hier om het artikel te lezen : BRÜHE – ALLES WAT MAN KNOWS SHOULD BE

 

 

Bronnen:

Superfood Knochenbrühe – Ariane Resnick

Die magische Knochenbrühe – Constanze von Eschbach

#omaslieveling op Instagram

Post je foto's op Instagram met de link @bonebrox.
Met een beetje geluk kun je een code voor 10 % korting winnen en krijg je een prominente plaats in onze Hall of Brox!

2019-10-18T09:42:33+02:00